Framandkar anmeldt i Utropia

Posted: mandag 28 april, 2008 by Tarald in Framandkar, Litteratur, Pressedekning, Sitater
Tags: , , , , , , , ,

Siri Gaski har vært så snill å legge sin anmeldelse av Framandkar ut på nett. Den står på trykk i denne ukas Utropia, studentavisa ved Universitetet i Tromsø.

Under overskrifta «Solid samling» leverer Gaski en grundig anmeldelse, noe helt annet enn den som stod i Universitas. Jeg tillater meg å sitere fra Gaskis tekst:

Det som kunne endt opp som halvflaue plattheter er heller blitt en god samling dikt. Ikke bare er de gode, de er bunnsolide, med et poetisk innhold som gjør at jeg aller helst vil lese dem i selskap med andre, slik at jeg kan peke ut ekstra fine fraser og fantastiske fornyelser av klisjeer (samt et og annet tiltalende tilfelle av allitterasjon).

Det er en anmeldelse jeg fryder meg over å lese, ikke bare fordi den er overveiende positiv, men fordi den samtidig slakter den sensasjonalistiske måten å lese diktsamlinga på.

Kommentarer
  1. […] å finne fat i god litteratur på nynorsk, med mindre ein røyver seg inn på den noko pikante poesien (som eg faktisk nett har røyvd meg inn på og plassert i bokhylla, som mitt seinast tilkomne […]

Legg igjen en kommentar

