Dårlig selvbilde – en HIV-risiko

Posted: tirsdag 1 april, 2008 by Tarald in homsesaker, Trans
Tags: , , , , , , , , , ,

Fredrik har skrevet et innlegg om FTMs og HIV som jeg støtter fullt ut. Jeg tror at dårlige operasjonsresultater resulterer i et, for mange, ekstremt behov for bekreftelse og liten respekt for egen kropp, og at dette kan føre til at man utsetter seg for risiko.

Jeg har tenkt i de samme banene når det gjelder yngre homser. Mange har et stort behov for bekreftelse og dårlig selvtillit. Det slår meg som en direkte farlig kombinasjon.

Men i trans-sammenheng har jeg tenkt at det er MTFs i sex-industrien som har størst risiko. Det har de kanskje også, men i Norge er de ikke så mange, verken prosent- eller tallmessig, som i USA, hvor forskningen utføres. Fredrik peker på operasjonsresultat som en mulig grunn for MTF til å ta bedre vare på kroppen sin. Og som sagt tror jeg han har rett.

Et annet aspekt er at homofile transmenn blir forsøkt tiet ihjel, i alle fall her i Norge, hvor jeg har fått beskjed om å holde kjeft fordi mine erfaringer ikke er representative for alle transkjønna. I et slikt klima blir det selvsagt vanskelig å drive HIV-forebyggende arbeid blant trans-homser, siden vi ikke burde finnes. Og i Norge, enn så lenge, er HIV fortsatt overrepresentert blant homser.

Undersøkelses-resyméet som Fredrik linker til er et resymé av en artikkel fra 2005. I tillegg fant jeg følgende artikler om temaet:

International Journal of Transgenderism (1999)
Transacademics.org (2007)
Transacademics. org (2006, dybdeintervju med 5 FTMs, ikke spesifikt om HIV)

Til sammenligning er det mange som tar for seg risikoen for MTFs. Fra resyméet til den andre artikkelen på lista vil jeg sitere: «Comprehensive searches of the US-based HIV behavioral prevention literature identified 29 studies focusing on male-to-female (MTF) transgender women; five of these studies also reported data on female-to-male (FTM) transgender men.» Og: «Contextual factors potentially related to increased HIV risk include mental health concerns, physical abuse, social isolation, economic marginalization, and unmet transgender-specific healthcare needs.» Her påstås risikoen for FTMs å være liten, men grunnlaget for en slik konklusjon virker ganske mangelfull (med forbehold om at jeg ennå ikke har lest hele artikkelen).

Så vidt jeg vet er det ikke foretatt noen studier i Norge på dette temaet. I det hele tatt glimrer forskning på transkjønna i Norge med sitt fravær. Unntaket er forskning gjort i tilknytning til GID-klinikken, som ofte fokuserer på a) det behandlerne der ønsker å vite og b) neppe kan kalles verken representativ eller objektiv. (Jeg vet at mange i LFTS og på GID-klinikken vil være uenige i den siste, om ikke begge, påstandene.)

Forskning på transkjønna og HIV/AIDS er så langt gjort i land med langt mer prostitusjon enn det vi har i Norge, og spesielt transkjønna sex-arbeidere. I Norge har vi det privilegiet å få behandlinga dekka av staten, og de økonomiske kostnadene ved prosessen er derfor betydelig mindre. Vi trenger derfor ikke å selge sex for å få behandling, og risikoen for HIV vil derfor være mindre og annerledes fordelt enn f.eks. i USA.

På grunn av særegenhetene ved norske forhold burde man derfor undersøke frekvensen av HIV-smittede transkjønna (både MTF og FTM) og utbredelsen av risikoadferd. En slik undersøkelse burde ha et bredere nedslagsfelt enn pasienterved GID-klinikken, siden det er grunn til å tro at spesielt homofile transmenn blir avvist/ikke får tilstrekkelig behandling der. Av samme grunn bør undersøkelsen heller ikke reduseres til å omfatte medlemmer av LFTS.

Kommentarer
  1. punkfairy sier:

    Dette emnet er utrolig interessant. 😀

  2. […] har tidligere skrevet om HIV-risikoen for transhomser. I fjor så jeg filmen “The Gift”, som handler om folk som ønsker å bli smitta. Den […]

Legg igjen en kommentar

