Seler og andre dyr i nærområdet

Posted: torsdag 13 mars, 2008 by Tarald in Ukategorisert
Tags: , , , , , , , ,

Jeg bor i en by. Det er det stort sett ingen tvil om. Det hender likevel at jeg får følelsen av å bo på landet fordi dyrelivet her er ganske rikt og annerledes enn jeg er vant til.

De siste to dagene har vi kunnet se levende seler som soler seg på isen, ca 200 meter fra bussvinduet på vei hjem om ettermiddagen. Jeg har aldri sett ville seler før.

Hver vinter er det spor etter harer i snøen i hagen. Den første våren jeg bodde akkurat her, så jeg en hare med vinterpels like utenfor stuevinduet. Snøen hadde akkurat smelta, men haren var fortsatt i vinterpels. Seinere har jeg sett hare nesten hver av de 4 vintrene jeg har bodd her.

Den første gangen jeg så reinsdyr fra bussen ga meg en lignende opplevelse. Det framkalte en følelse av surrealisme. Livet mitt er vanligvis så urbant og lite i pakt med naturen. Og jeg savner ikke naturen, men trives i min urbane boble. Men så ser man seler gjennom bussvinduet, harer i hagen, reinsdyr på veien og skillet mellom by og land virker så kunstig.

Legg igjen en kommentar

