«Så deg i Dagbladet»

Posted: onsdag 27 februar, 2008 by Tarald in Pressedekning, Reprise, Skriving
Tags: ,

Noen dager etter at jeg hadde kommentert mangelen på nordnorske forfattere i Dagbladet var jeg innom Narvesen. «Så deg i Dagbladet», sa fyren bak disken og la til noe om at det var kult at noen av deres kunder var kjente. Nåvel. Jeg nikka, smilte og rødma, antar jeg.
Jeg tror ikke jeg har opplevd det før; at fremmede gjenkjenner meg fra avisa. I alle fall ikke at de kommenterer det. De turde vel ikke sist, siden saken den gang var så personlig. Dette er vel neppe siste gang, sjøl om jeg ikke tror jeg blir noen A-kjendis, kanskje ikke i lille Tromsø en gang. Jeg ser heller ikke på det som et mål.
Og i dag fikk jeg spørsmål fra en Oslo-journalist om jeg ikke var ganske kjent i Tromsø. «Ikke foreløpig», måtte jeg svare. Og så begynte jeg å tenke. Hvis det faktisk blir sånn at folk kjenner meg igjen, veit hvem jeg er; hva vil jeg synes om det? Vil jeg synes at det frarøver meg bevegelsesfrihet, at jeg ikke lenger kan gjøre hva jeg vil? Tromsø er, tross sine storby-nykker, en liten by.
Jeg tror ikke det vil få så stor betydning. På et tidspunkt tror jeg alle med litt vyer føler at Tromsø blir for liten. Det kan selvsagt være at følelsen av å miste anonymitet vil framskynde den prosessen, men ikke voldsomt.

Legg igjen en kommentar

