Verdens beste unge!

Posted: fredag 14 september, 2007 by Tarald in Foreldreskapet, Reprise
Tags: , , ,

Jeg pleier ikke skrive om dattra mi, men nå må jeg gjøre et unntak. Jeg er en av verdens to heldigste foreldre. Dattra mi fylte tre år i sommer og er skjønn, snill og utrolig selvstendig. Dette tror jeg er iboende egenskaper som jeg tror hun har fått utvikle mye takket være meg. Hun har alltid vært veldig sosial og omgjengelig. Hun er opptatt av å fungere i samspill med andre mennesker og klarer det. Hun viser omsorg/beskyttelsestrang overfor både voksne og barn, og er kreativ.

Dette er vel ting som de fleste foreldre ville si om sine barn, og jeg påstår da heller ikke at jeg er nøytral i denne saken. Jeg elsker henne over alt på jord! Det rare er at alt dette bekreftes av folk rundt henne. I dag har jeg hatt en smule dårlig samvittighet for at hun har hatt barnevakt to dager på rad – to ulike barnevakter. Det er over et halvt år siden sist hun hadde barnevakt utenom familien, så hun er ikke vant til det. Likevel har det gått utrolig fint.

Jeg tror noe av årsaken er at jeg forklarer ting og forbereder henne på hva som skjer. Syns hun forstår mye til å være bare tre år, av og til nesten for mye. Hun føler seg også åpenbart sikker på at jeg kommer hjem igjen og klarer fint å sette egne grenser sammen med fremmede. For eksempel sa hun klart i fra både i går og i dag når hun ville legge seg, at hun ville sove alene og at lyset skulle slåes av.

Hun har en flott humor og en lysende logikk som kan få hvem som helst til å se ting på nye måter. Det er utrolig fascinerende hvordan hun pusler sammen virkeligheten til et forståelig bilde. Jeg blir voldsomt imponert! Nå er hun ingen engel alltid, og hun har for lengst forstått hvordan man kan manipulere andre mennesker, både voksne og barn. Men jeg tror at med rett oppdragelse vil det bare være nyttig for henne. Verden er ikke paradis.

Jeg er så stolt av den ungen! Det kan bli noe stort av henne. Rettelse: Hun kommer til å få stor, positiv betydning på folk uansett hva hun gjør med livet sitt. Som forelder er det deilig å vite at ungen din har alle forutsetninger for å lykkes. Jeg er utrolig heldig!

Legg igjen en kommentar

