Therans transseksuelle mænd

Posted: lørdag 7 juli, 2007 by Tarald in Politikk, Reprise, Trans
Tags: , , , , , , , , ,

heter en artikkel i siste Le Monde Diplomatique. De som er kjent med publikasjonen vil vite at nivået generelt sett er høyt. Det var derfor med stor forventning jeg begynte å lese.

Det som møtte meg var dessverre noe helt annet enn det overskriften skulle tilsi. Med unntak av litt sammenblanding mellom transkjønna («transseksuelle») og transvestitter («drags») i innledninga, var det en innsiktsfull artikkel som ga svar på en del spørsmål om transkjønna kvinners situasjon i Iran. Det stod ikke ett ord om transkjønna menn.
Og artikkelen fikk meg til å lure på hvordan homofile transkjønna blir sett på i Iran. Vi finnes jo heller ikke, selv ikke her i vesten i særlig grad. Nylig hørte jeg at utredninga i Frankrike krever at man er heterofil og ikke har barn. Mange transkjønna får ingen hjelp og lever på gata.

Hadde det vært VG ville jeg nok bare sukka oppgitt, men av LMD forventer man som nevnt et høyt nivå. Derfor var skuffelsen desto større. Det er ikke uvanlig at media blander sammen transkjønna og transvestitter. Og trankjønna menn er usynlige, på godt og ondt. Det er jeg så inni hampen lei av! Hei! Vi fins vi også!

Kommentarer
  1. Forvirra sier:

    En transkjønna kvinne er slik jeg har forstått det ei kvinne i en mannskropp. Hva vil det si å være homofil transkjønna?

  2. Tarald sier:

    Det stemmer. De aller fleste mennesker har en kjønnsidentitet og en seksuell identitet (orientering, legning). Blant transkjønna ser vi at andelen bifile er høyere enn i befolkninga generelt, og andelen homofile er også litt høyere.

    En transkjønna mann er homofil når han tiltrekkes av menn, ei transkjønna kvinne er homofil (lesbisk) når hun tiltrekkes av kvinner.

    Utredning og behandling tar for gitt at alle er hetero, eller til og med forutsetter at man er hetero for å få behandling. Kjønnsidentitet og seksuell identitet påvirker hverandre, men det betyr ikke at en transkjønna homofil har mindre behov for hjelp og behandling.

  3. Forvirra sier:

    Takk for godt svar!
    Det var slik jeg trodde det var, så jeg er kanskje ikke så forvirra som jeg frykta.
    Kan en transkjønna person sies å ikke være transkjønna lenger på et tidspunkt? Når man er ferdig korrigert for eksempel?

  4. Tarald sier:

    Derom strides de lærde. Det er ulike meninger om det også blant transkjønna selv. Noen vil ikke betegne seg som transkjønna og mener det er en sykdom man kan bli frisk av. Andre ser det mer som et livslangt handicap, en kjønnsfunksjonshemming.

Legg igjen en kommentar

