Narrativ motstand

Posted: lørdag 26 mai, 2007 by Tarald in frigjøring, Min fortelling, Politisk Ukorrekt, Psykiatri, Reprise, Trans
Tags: , , , ,

Jeg føler motstand mot ideen om en sammenhengende fortelling, altså at historier kan henge sammen, utgjøre en enhet. Enda sterkere er motstanden mot å forme virkeligheten etter et slikt mønster. Det ville være å tvinge et kreativt kaos inn i et kosmos av regler og sammenheng.

Aller sterkest er motstanden mot å forme min egen historie, min biografi og i siste instans mitt selv, inn i et mønster. Enten dette mønsteret er språket eller den tradisjonelle transkjønna historia. Jeg har forsøkt å passe inn og jeg er lei.

Det er ikke det at jeg ikke ser meg selv som et helt menneske eller mann. Jeg ønsker bare ikke å analysere mer, gjøre meg forståelig. Det er så mye det ikke finnes ord for. Virkeligheten og livet lar seg ikke ordne i pene rekker over hendelser, følelser. Ikke uten å redusere virkeligheten og livet til mindre enn de er.

Det er det som skjer når jeg forsøker å tolke livet mitt inn i et transkjønna eller mannlig mønster; jeg reduseres til logikk. Motstanden jeg føler er motstanden mot å redusere meg selv. Når jeg tenker meg om reduserer jeg gjerne virkeligheten, men jeg er alltid bevisst om det som finnes utenfor min tolkning, min forståelse.

For å kunne formidle seg selv til omverdenen, må man vite noe om hva som skiller en fra omverdenen, fra andre mennesker. På det punktet sliter jeg. Jeg har hatt oppfatninger som har vist seg å ikke stemme. Noen har også stemt, så langt.

«Jeg vet ikke i hvilken grad jeg skiller meg fra andre mennesker», skriver Virginia Woolf. Så i alle fall er det noe jeg har til felles med minst ett annet menneske. På dager som denne har jeg ikke noe behov for å finne ut av det, ikke noe behov for å danne kosmos av kaos.

Det kommer andre dager da jeg kan leke meg med de ulike mønstrene, beskrive meg selv med ulike ord og frydes ved endringene, gapene i mening. Men selv da føler jeg motstand mot forventningen om å innordne mitt selv i et mønster utenfra.

Og denne motstanden var medvirkende årsak til at jeg fikk avslag fra GID-klinikken. (Tillagt september 2008)

Legg igjen en kommentar

