Gjenkjennelse

Posted: lørdag 26 mai, 2007 by Tarald in Diverse favoritter, frigjøring, Musikk, Religion, Reprise, Sitater, Trans
Tags: , ,

Av og til er det godt å ikke være helt alene. Av og til er det godt å høre at andre har tenkt eller skrevet noe man kan kjenne seg igjen i. Av og til er det godt å ha f.eks. Leonard Cohen:

Jeg ba min far; jeg sa: Far, forandre mitt navn.
Det jeg bruker nå
er dekka av frykt og forakt
og feighet og skam.

Han sa: Jeg stengte deg inni denne kroppen,
jeg mente det som en test.
Du kan bruke den som våpen,
eller til å gjøre noen glad.

Så la meg starte om igjen, gråt jeg,
vær så snill å la meg begynne på nytt,
denne gangen med en skjebne mer rettferdig,
jeg vil ha ei rolig ånd.

Jeg snudde meg aldri bort, sa han,
jeg gikk aldri min vei.
Det var du som bygde tempelet,
det var du som dekka til mitt ansikt.

Og må denne sangens ånd
må den reise seg ren og fri.
Må den bli et skjold for deg,
et skjold mot fienden.

(Leonard Cohen: Lover, lover, lover. Refrenget utelatt. Min oversettelse)

Legg igjen en kommentar

