Transmen & FTMs – Identities, Bodies & Sexualities av Jason Cromwell

Posted: mandag 23 april, 2007 by Tarald in frigjøring, Litteratur, Reprise, Trans
Tags: , , , ,

Dette er så langt den grundigste boka jeg har lest om transkjønna menn. Den er en antropologisk studie skrevet som en motsats til medisinsk litteratur. Styrken er at den identifiserer fordommer og hvordan fordommer gjør oss usynlige. Hvis du trenger fakta til å argumentere mot vanlige fordommer er den veldig nyttig. Fokuset på transmenns historie er også det beste jeg har lest hittil.

Dessverre gjør fagterminologien den litt vanskelig å lese for dem som ikke har høyere utdannelse, men jeg mener at det kan forsvares fordi den er så grundig.

Som så mange andre bøker om transkjønna menn har den et viktig blindpunkt: Selv om forfatteren skriver om transmenns varierte seksuelle identitet er homofile ganske usynlige, med unntak av kapittel 9 (Queering the Binaries: Transsituated Identities, Bodies and Sexualities). Den hevder også at de fleste transmenn har visst fra de var små at de er menn, noe jeg ut fra egen erfaring stiller meg tvilende til.

Det jeg reagerte sterkes på var likevel omtalen av oss som «female-bodied men». Det strider mot hvordan jeg ønsker å se meg selv, men etter å ha lest hele boka ble jeg vant til det og forstår hvorfor han bruker det. Jeg regner med at mange andre vil reagere sterkere enn meg.

Cromwell er klar på at hans informanter ikke gir et fullstendig bilde av FTM-befolkninga. De fleste er på en eller annen måte åpne om sin prosess og/eller involvert i transaktivisme og -politikk. Jeg mener dette er en styrke fordi det understreker bokas politiske verdi.

Jeg mener boka er revolusjonerende i sin motstand mot medisinske begreper og normalitets-tankegangen som råder både innen medisin og våre egne fora. Den utfordra i alle fall mine tanker om hva det vil si å være transkjønna mann.

Legg igjen en kommentar

