Jeg vil ha et våpen

Posted: lørdag 31 mars, 2007 by Tarald in Politikk, Reprise, Trans
Tags: , ,

En dag satt jeg og beklaga meg til ei venninne over at det skal ta ett år å finne ut om jeg er gal eller ikke, for å få behandling. Det er tross alt ikke et våpen jeg vil ha, men min egen kropp. Tenk om sesjonen for de som skal i militæret måtte vare et helt år? Det var da hun sa «tja, det er vel et slags våpen du vil ha». Og så snakka vi ikke mer om det.

Men det opprører meg når jeg tenker på det. Først blir jeg sint på alle de menns vegne som ikke ser tisseluren sin som et våpen, men som blir klandra for all verdens overgrep på grunn av sin tilhørighet til et kjønn, på grunn av en bagatellmessig kroppslig utvekst. Og så blir jeg sint og lei meg på vegne av dem som tvinges til å oppfatte den som et våpen. Det er så utrolig urettferdig!

Jeg tror de fleste menn tenker på den som en dings de tisser med og har sex med, en kilde til lettelse og nytelse. Det er bare et fåtall menn som tenker på den som et våpen, en kilde til ødeleggelse og smerte. Det tror jeg er noe som må læres, og vår kultur, med sine kjønnsroller, er et velegna læringsmiljø. Det gjør meg så utrolig forbanna og såra, fra begge sider av kjønnsskillet.

Det er jo i bunn og grunn på samme måten med hendene. De færreste tenker på dem som våpen, selv om man kan slå ihjel et menneske med bare nevene. Hendene er kroppsdeler vi trenger i det daglige liv; til å spise, vise nærhet, tørke oss bak, ja det meste. Ville man si til en person som mangla hender, og som savna dem, at det var våpen hin ønska seg? Tror ikke det nei.

I vår kultur signaliserer mannlighet aggresjon; seksuell aggresjon. Og det vakreste på mannskroppen blir et våpen. Jeg kan ikke forstå det. For meg er det heldigvis en fremmed tanke. Likevel vet jeg at jeg blir sett som mann når jeg går bak ei dame om kvelden og hun går fortere og kikker seg over skuldra. Den ubehagelige følelsen jeg får da, tror jeg at jeg deler med de aller fleste menn.

Jeg vil bare rope så alle kan høre det og forstå det: EN PENIS ER IKKE ET VÅPEN!
Og så leser jeg min lidelsesfelle Trollhares, alias Immanuel, blogg og blir igjen veldig stille. For hva kan man si?

Legg igjen en kommentar

