Oppgjør med gym-doktrinene og ettårs treningsjubileum

Posted: tirsdag 27 mars, 2007 by Tarald in frigjøring, Trans
Tags: , ,

Vi lærte mye rart i gymtimene på skolen. Selv fikk jeg bl.a. forsterka min opposisjonstrang og mitt distanserte forhold til kroppen. Jeg lærte at alt som var gøy eller godt var usunt (unntatt sex, for det snakka man ikke om i gymtimene) og at kroppen var min verste fiende. Jeg gikk ut fra videregående med et forsett om aldri å bedrive noen form for idrett eller mosjon med mindre jeg hadde lyst. Og det tok lang tid før jeg fikk lyst. Erfaring tilsa at sport var noe av det farligste som fantes, siden det åpenbart fantes en negativ sammenheng mellom sport og intellekt. I teoriboka stod det at man ble glad av gym, noe jeg anså som et mindre intelligent forsøk på hjernevasking.

I tillegg lærte vi at det ikke nytta å trene en gang i uka. Dette ser ut til å være vedtatt som sant. Jeg har nå trent en gang i uka siden forrige påske, altså ca ett år. Man kan knapt nok si at jeg har overanstrengt meg. Jeg har trent så mye jeg har hatt lyst til, så hardt jeg har følt for. Fortsatt er jeg blant klodens mindre sporty. Jeg tar bussen til treningssenteret fordi jeg ikke gidder å gå oppoverbakke i max 15 min. Når jeg kommer sulten hjem fra trening setter jeg til livs en halv frossenpizza uten spesielt dårlig samvittighet. Jeg har altså ikke forandra livsstil eller kosthold i løpet av det siste året. Så veier jeg da også ganske nøyaktig det samme.

Men musklene vokser. De syns! Ved meget moderat trening en gang i uka i et år har en god del av kroppsfettet blitt omdanna til muskler. Det er like før jeg begynner å frykte at magen skal forsvinne før puppene (slanke menn har IKKE pupper!). Det er nok et stykke igjen, men med to års ventetid på puppefjerning vet man aldri. Med testosteron i blodet får man dessuten bedre effekt av trening. På toppen av det hele har jeg nå lyst til å trene mer! Ikke rart de er i tvil om jeg er gal nede på Rikshospitalet…

Dagens moral er altså: Tren så mye du har lyst på den måten du foretrekker og undere kan skje. Jeg ante ikke at jeg hadde så mange muskler (selv om de prøvde å lære oss det også i gymtimene).

Legg igjen en kommentar

